Unga vuxna storkonsumenter av engångsartiklar

0
120

Var tredje ung vuxen köper mat och dryck i farten flera gånger i veckan – trots att en klar majoritet ser engångsförpackningar av plast som ett miljöproblem. Det visar en undersökning av Novus, som gjorts på uppdrag av Håll Sverige Rent.

–Engångsmuggar och andra engångsförpackningar som vi bara använder en kort stund innan de slängs bort riskerar att hamna i våra hav, där de kanske aldrig försvinner. Det är hög tid att kasta engångsmuggen i historiens soptunna, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Var tredje svensk i åldern 18 till 29 år, 33 procent, köper mat, dryck eller snacks i farten dagligen eller flera gånger i veckan, visar undersökningen. Vanligast är att man köper någon form av snabbmat, följt av kaffe.

Var tredje svensk i åldern 18 till 29 år köper mat, dryck eller snacks i farten dagligen eller flera gånger i veckan.
Var tredje svensk i åldern 18 till 29 år köper mat, dryck eller snacks i farten dagligen eller flera gånger i veckan.

Åtta av tio, 80 procent, upplever samtidigt att engångsartiklar av plast är ett stort miljöproblem. Och fyra av tio, 43 procent, tänker ofta eller ibland på om förpackningen riskerar att bidra till nedskräpning.

–Det är positivt att så många yngre är medvetna om de problem som muggar och andra engångsförpackningar av plast medför. Nu måste vi alla, inte bara unga, gå från tanke till handling och sluta använda engångsartiklar, säger Johanna Ragnartz.

Ett miljövänligare alternativ till engångsmuggen är en flergångsmugg av exempelvis bambu eller rostfritt stål.  Men en stor majoritet av de unga vuxna, 68 procent, använder aldrig flergångsmugg. Färre än var tionde 18–29-åring, 9 procent, svarar i undersökningen att de ofta eller alltid har med sig en flergångsmugg.

–Varje år använder vi mellan en halv och en miljard engångsmuggar i Sverige. Genom att använda flergångsmugg kan vi alla bidra till att minska risken för att plasten från engångsmuggarna hamnar i havet, säger Johanna Ragnartz.

 

Fakta: Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Håll Sverige Rent, och baseras på 513 fältintervjuer som gjordes mellan 13 december 2018 och 2 januari 2019.

  • Var tredje 18–29-åring, 33 procent, handlar på språng dagligen till flera gånger i veckan. Den vanligaste orsaken är för att man är hungrig. Varm snabbmat är den vanligaste produkten, följd av kaffe.
  • Sex av tio, 63 procent, upplever att nedskräpning kopplat till konsumtion på språng är ett problem. Åtta av tio, 80 procent, tycker att engångsartiklar av plast är ett miljöproblem. Och fyra av tio, 43 procent, tänker ofta eller ibland på om förpackningen riskerar att bidra till nedskräpning.
  • Unga vuxna har enligt undersökningen ett relativt lågt intresse för att använda flergångsmugg. Sju av tio, 68 procent, har aldrig haft med sig en flergångsmugg, och en ungefär lika stor andel, 73 procent, tror inte heller att de kommer att göra det. Färre än var tionde 18–29-åring, 9 procent, svarar i undersökningen att de ofta eller alltid har med sig en flergångsmugg.
  • Störst effekt för att minska miljöpåverkan från konsumtion på språng skulle vara att förbjuda vissa typer av förpackningar, anser 36 procent av 18–29-åringarna.
    Källa: Håll Sverige Rent och Novus

Fakta: Kampanjen ”Hejdå engångsmugg”

  • Varje år används mellan 500 och 1 000 miljoner engångsmuggar i Sverige, visar en kartläggning som Naturvårdsverket har gjort. (Kartläggning av plastflöden i Sverige). Det motsvarar 50–100 engångsmuggar per person och år. Siffrorna bygger på statistik över import och försäljning av engångsartiklar och omfattar även produkter som glassbägare och bägare för plocksallad i papp. De ska därför ses som grova uppskattningar snarare än den faktiska användningen av engångsmuggar.
  • ”Hejdå engångsmugg” är en kampanj med målet att minska användningen av engångsartiklar, särskilt muggar. Syftet är att bidra till att minska nedskräpningen och tillförseln av plastartiklar till haven. Bakom kampanjen står stiftelsen Håll Sverige Rent. Kampanjen finansieras av Postkodlotteriet.
  • Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna som har anslutit sig till kampanjen. De ger 3 kronors rabatt till alla som har med sig en egen mugg när de handlar kaffe. Kedjornas mål är att minska användningen av engångsmuggar med 5 procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.
    Källa: Håll Sverige Rent och Reitan Convenience Sweden

Fakta: Plast i haven

  • 80 procent av allt skräp i haven kommer från land och det mesta skräpet består av plastartiklar.
  • Plastartiklar för engångsbruk står för omkring hälften av allt marint skräp som hittas på europeiska stränder, räknat i antal.
  • Den klassiska engångsmuggar är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Ofta medföljer även ett lock, som är helt gjort av plast.
  • Plast som hamnar i naturen försvinner inte inom en rimlig tid. I stället sönderdelas den till mindre och mindre bitar för att så småningom bli till mikro- och nanoplast.
  • Sedan 1950-talet har vi tillverkat 8,3 miljarder ton plast. 40 procent av plastproduktionen används till förpackningar.
    Källa: Håll Sverige Rent