Foto: Bengt Nyman
- Annonser -

Båtlinjen från Arholma i norr till Nynäshamn i söder startade 2015. Båtarna har åkt genom ytterskärgården i tre år, och nu har Stockholms läns landsting beslutat sig för att göra linjen permanent.

De två första åren trafikerades sträckan utav två taxibåtar. Men till 2017 ändrade man upplägget, och körde i stället tre mindre skärgårdsbåtar sträckan mellan Arholma och Nynäshamn. Det upplägget kommer att gälla även under 2018.

Båtlinjen från Arholma i norr till Nynäshamn i söder startade 2015. Båtarna har åkt genom ytterskärgården i tre år, och nu har Stockholms läns landsting beslutat sig för att göra linjen permanent.

De två första åren trafikerades sträckan utav två taxibåtar. Men till 2017 ändrade man upplägget, och körde i stället tre mindre skärgårdsbåtar sträckan mellan Arholma och Nynäshamn. Det upplägget kommer att gälla även under 2018.

– Alla år har varit bra år för linjen men vi kan se att de förändringar som gjordes inför 2017 baserat på tidigare års erfarenheter var rätt. Sandhamn är en av skärgårdens mest populära destinationer och det är självklart att den nordsydliga ska stanna där. Därför kommer 2017-års trafik ligga som grund för den fortsatta trafiken, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd i ett uttalande.

Den nordsydliga linjen hade det senaste året 14.428 resenärer, vilket är en ökning jämfört med tidigare år.

Hela resan med båten från norr till syd tar tio timmar.

– Alla år har varit bra år för linjen men vi kan se att de förändringar som gjordes inför 2017 baserat på tidigare års erfarenheter var rätt, säger Gustav Hemming.

Kostnaden kommer att landa på 5 till 7 miljoner kronor per traifikår.

Källa: DN

 

- Annonser -
DELA