Tjänstemännen som underkänner rapporterna menar att rapporterna är felaktiga. Det här väcker ilska hos företagen som driver hemtjänst i Norrtälje.

Sirpa Risanen, omsorgschef och grundare av företaget Lugn och ro, berättar om hur deras rapporter kan underkännas helt.

– I dag anser beställaren att vi har inte utfört jobb som inte är exakt, korrekt rapporterat utifrån anvisningar. Du kan ha råkat trycka en fel insats eller så hörs ditt meddelande dåligt – då anser man det som skäl nog att radera hela rapporten och då får vi inte betalt, säger Sirpa Risanen till Sveriges radio.

Den 1 februari i år gjordes reglerna om för hur hembesök ska rapporteras – är besöket inte rapporterat på rätt sätt så underkänns det. Och hemtjänstföretaget kan inte fakturera även om de har varit hos kunden.

Den senaste månaden underkändes 500 av hemtjänstföretaget Lugn och Ro:s rapporter. Nena Edvinsson driver Roslagens hemtjänst – hon fick 30 procent av sina rapporter underkända.

– Om det fortsätter så här nästa månad kommer jag inte att kunna betala några löner, säger Nena Edvinsson som driver Roslagens hemtjänst.

Henrik Hagblom är avdelningschef för verksamhetsstyrning vid Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje.

Han förstår att hemtjänstföretaget reagerar på att rapporter som tidigare blev godkända nu underkänns.

– Jag förstår att de upplever det så. Vi har tagit fram rutiner för granskning av de registreringar som görs. Så det är klart att vi är duktigare på granskningar än vi var för, låt oss säga, ett år sen, säger Henrik Hagblom.

Hemtjänstföretagen vill nu att inga rapporter ska underkännas förrän de fått en chans att rätta till eventuella fel i rapporteringen.

– Vi måste ju få veta vad vi gör för fel för att kunna rätta oss, säger Nena Edvinsson vid Roslagens hemtjänst till Sveriges radio.

Källa: Sveriges radio

- Annonser -
DELA